Wednesday, March 2, 2011

Set Berpantang Yang Selamat dan Murah....

Apa kelebihan Set Berpantang (Set C) ?
  • saya tak nak bandingkan dengan set bersalin yang lain sebab penerimaan tubuh antara individu tidak sama. cuma, saya nak nyatakan di sini ialah, set berpantang ini selamat diamalkan sebab ia terdiri daripada bahan-bahan semulajadi yang tidak bersifat 'panas'. yelah.. makan vitamin kan? apa yang 'panas'nya? jadi kalau bayi kena jaundice pun, masih boleh teruskan pengambilan suplemen dalam SET C ni.
  • satu lagi, harganya sangat murah, cuma RM100 untuk 4 jenis suplemen, kegunaan 40 hari. cara makan pun senang, sebiji sehari untuk setiap jenis, kecuali alfalfa dan ESP (if korang ambil).
  • lagi satu, untuk ibu-ibu yang menyusukan anak. eloklah ambil SET C ni. korang boleh sambung makan sampai bila-bila. badan pun rasa sihat, makin cantik dan anak pun sama dapat khasiatnya.



Apa kandungan Set Berpantang (Set C)?

  • 40 tabs of Vita-Lea - bersama Iron formula yang sgt penting utk tubuh selepas bersalin
  • 40 tabs of B Complex - elak kemurungan, anti-stress, stabilkan hormon
  • 40 tabs of Vita-C - membantu memperbaiki tisu sel, mempercepatkan penyembuhan luka
  • 40 tabs of Zinc - membantu luka (terutama luka dalaman) cepat sembuh
selain daripada itu, kawan-kawan boleh add-on Alfalfa / ESP sebagai milk booster. alfalfa ni juga bagus untuk buang angin dan membantu kita untuk mudah lawas. yelah.. baru-baru bersalin mesti trauma gak nak buang air kan? (^_^)



Macam mana nak makan ?

cuma makan sebiji sehari untuk setiap jenis
. ambillah selepas makan. kawan-kawan boleh bahagikan suplemen ni kepada 2 atau 3 session. tujuannya supaya mendapat kadar penyerapan lebih maksimum. lagi-lagi kalau kawan-kawan ada mengambil alfalfa. bukan apa, ada orang memang kurang minum air. makan suplemen ke jamu ke perlukan bekalan air yang banyak kepada tubuh. tapi saya lebih suka makan sekaligus dan pastikan pengambilan air sekurang-kurangnya 2 liter..Sifu suruh minum 3 liter, tapi masih berusaha ke arah itu;)

SET C ni juga tak semestinya kawan-kawan start makan sebaik melahirkan, kalau kawan-kawan order awal, boleh mula makan Vita-Lea sebiji selang sehari sebelum bersalin sebagai persiapan untuk badan kita. begitu juga dengan B Complex dan Vita-C. Zinc dan Alfalfa boleh mula makan lepas bersalin.

tapi, sebagai ingatan, masa tiga hari pertama tu, jarang orang yang kolostrum nya banyak tau. saya tak nafikan saya pernah tengok orang yang susu terus banyak (kolostrum), tapi kebanyakan orang, hari ke-4 tu baru mula bengkak susu. so, jangan panik. baby pun besar mana je perutnya kan? ;-)

... Credit to Hadha
***
Ini cerita Arissa Zoela, from Miri, pulak..

Masa dalam pantang saya mmg ada ambil jamu...Tapi jujur saya cakap, tak kesemua set jamu tu saya pakai pemalas punye worang. Lebih2 lagi saya ni bersalin czer, so segala lulur,cream barut tu mmg lambat la pakai..Untuk pil jamu tu pulak sampai la ni tak abis mkn...hahaha....Bukan apa,masa saya mkn pil tu dulu, Arissa asyik kembung perut..So terus saya stopkan makan...Mmg tak brapa berbaloi lah dengan harga yang agak mahal kira RM300++ beli set jamu tu tapi saya asyik ngelat jer..Hmmm..Rugi..sampai skarang minyak,cream,lulur tu masih ada atas meja solek saya sampaikan en Hubby slalu usik.."Tu nape tak pakai minyak tu...mahal beli" Kehkhekhekhekhee..

Sekarang baru saya perasan, masa saya keluar dari hospital doc bekalkan saya dengan Vitamin C..Untuk cepat baik luka katanya...Dan dalam Set Berpantang Shaklee mmg ada Vitamin C!! So kawan-kawan jangan lah risau kalau ambik set berpantang ni...Alangkah baik nya kalau saya tahu mengenai Set Berpantang Shaklee awal-awal dulu...


Vita-Lea - bersama Iron formula yang sgt penting utk tubuh selepas bersalin...
Lepas bersalin muka saya pucat betul..Tapi mmg semua wanita lepas bersalin mcm tu kan...Saya dulu dekat nak seminggu masih pucat..Huhuh..Kepala asyik mabuk kepayang...Huhu..Alangkah baiknya kalau saya ambil Vita-Lea...

B Complex - elak kemurungan, anti-stress, stabilkan hormon
saya dulu agak stress okay...asyik nangis2 je..dahla Arissa asyik nangis2 non stop...Mmg stress gila-gilalah...Alangkah baiknya kalau saya ambil B Complex..


40 tabs of Vita-C-membantu memperbaiki tisu sel, mempercepatkan penyembuhan luka
Luka saya cepat baik jugak...Mungkin sebab saya mkn hari-hari vitamin C yg doctor bagi...

40 tabs of Zinc - membantu luka (terutama luka dalaman) cepat sembuh
Saya dulu hari-hari mak saya masakkan ikan haruan..naik muak nak mkn...huhuhu....

Mengapa orang Melayu suka makan ikan haruan selepas bersalin?
Kerana ikan haruan mengandungi zinc, namun pengambilan yang mencukupi dapat diukur dengan tepat melalui pengambilan tablet zinc)
. Alangkah baiknya saya kalau saya ambil Zinc jadi taklah saya sampai nak termuntah-muntah makan ikan haruan hari-hari..

**lagi satu kebaikan zinc ni, rambut dah tak gugur macam masa sebelum bersalin...asal mandi je pasti segumpal rambut dlm bilik air tu..


Jadi kawan-kawan, tepuk dada tanya selera..Saya tak cakap jamu-jamu tu tak bgus...Ini berdasarkan pengalaman saya je..Insyaallah kalau ada rezeki anak no 2 mmg saya go for Set Berpantang Shaklee jer..Harga pun tak mahal... :)


**Source : Momma Mia

No comments:

Post a Comment